Koitin tällä kertaa ribsien valmistusta keittämällä. Moni sanoo, että tulee vetistä ja mautonta, mutta ihan kelvollisia tuli näinkin. Kaiken ydin on hyvin maustettu liemi, joten mausteita kannattaa laittaa enemmin enemmän kuin vähemmän. BBQ-kastikkeesta tuli myös ihan hyvää.
Keitinliemi ribseille (2 kg)
3-4 l vettä
0,5 l kokista
0,5 dl suolaa
1 kpl lihalieminappi
1-2 tl kuivattua chiliä
2-3 kpl valkosipuli
1 kpl keltasipuli
Poista ribseistä kalvot. Leikka puoliksi, jotta mahtuvat kattilaan paremmin. Kiehauta liemi ja laita ribsit sekaan. Kuori vaahto jos sitä sattuu tulemaan. Keittele 1-2 tuntia miedolla lämmöllä, kunnes liha irtoaa luista. Nosta ribsit pois liemestä ja jäähdytä ennen grillausta (tai jäähdytä vaikka liemessä jos ei ole kiirettä mihinkään).
BBQ-kastike
1 kpl sipulia
4-5 kpl valkosipulia
1 tl juustokuminaa
1 rkl savupaprikaa
chiliä maun mukaan
0,5 dl balsamiviinietikkaa
1 dl muscovadosokeria / fariinisokeria
0,5 dl soijakastiketta
1-2 rkl Worchestershire-kastiketta
2 dl tomaatti(chili)murskaa / ketsuppia
1 dl kokista
Hienonna sipulit ja kuullota sipulit ja mausteet öljyssä. Lisää balsamiviinietikka ja loput ainekset. Keittele kasaan ja aja tasaiseksi.
maanantai 22. syyskuuta 2014
keskiviikko 10. syyskuuta 2014
Valkoinen pizza
Tämä pizza on siitä erikoinen, että täytteisiin ei kuulu tomaattisoossi, eikä juusto. Pizza ei tästä huolimatta ole kuiva, mutta ei se varmaan mitenkään terveelliseksikään ole muuttunut. Hyvää tämä on silti! Pizzapohja apinoitu Henri Alénin reseptistä. Tällä ohjeella tulee kaksi lättyä, mutta taikinaa kannattaa tehdä reilumpi setti ja laittaa pakkaseen.
Pizzapohja
1,5 dl lämmintä vettä
20 g tuorehiivaa
0,5 tl suolaa
3 rkl oliiviöljyä
Noin 3,5 dl jauhoja
Valkoinen pizza
1,5 dl ranskankermaa
1 rkl sitruunanmehua
mustapippuria
2 pkt ilmakuivattua kinkkua
tuoretta salviaa
oliiviöljyä
Pohja
Hiiva veteen, suola ja öljy mukaan. Vaivaa jauhot vähitellen joukkoon. Ja vaivaa niin perkeleesti. Esim. taikinakoukuilla. Anna kohota puoli tuntia lämpimässä. Esim. lattialämitys on kätsä. Peitä liinalla. Vaivaa taikinaa vielä hieman ja jauhojen avulla kauli ohueksi leivinpaperin päälle suoraan. Anna kohota vielä 8 minuuttia.
Täyte
Sekoita ranskankermaan sitruunanmehu ja pippuri. Tarkoitus on, että sitruunaisuus maistuu myös pizzassa, mutta lisää/vähennä oman maun mukaan. Anna maustua hetkinen. Laita uuni lämpiämään 250 asteeseen ja laita uunipelti lämpiämään. Leivo pizzapohja lätyksi ja paista sitä uunissa 3 minuuttia. Ota pohja uunista ja lisää ranskankermaseos pohjalle ja paista 2-3 minuuttia. Varo, ettei pohja kuivu liikaa. Ota pizzapohja taas uunista ja lisää ilmakuivattu kinkku. Paista 2 minuuttia. Ota valmis pizza uunista ja lisää päälle reilusti tuoretta salviaa ja oliiviöljyä.
Pizzapohja
1,5 dl lämmintä vettä
20 g tuorehiivaa
0,5 tl suolaa
3 rkl oliiviöljyä
Noin 3,5 dl jauhoja
Valkoinen pizza
1,5 dl ranskankermaa
1 rkl sitruunanmehua
mustapippuria
2 pkt ilmakuivattua kinkkua
tuoretta salviaa
oliiviöljyä
Pohja
Hiiva veteen, suola ja öljy mukaan. Vaivaa jauhot vähitellen joukkoon. Ja vaivaa niin perkeleesti. Esim. taikinakoukuilla. Anna kohota puoli tuntia lämpimässä. Esim. lattialämitys on kätsä. Peitä liinalla. Vaivaa taikinaa vielä hieman ja jauhojen avulla kauli ohueksi leivinpaperin päälle suoraan. Anna kohota vielä 8 minuuttia.
Täyte
Sekoita ranskankermaan sitruunanmehu ja pippuri. Tarkoitus on, että sitruunaisuus maistuu myös pizzassa, mutta lisää/vähennä oman maun mukaan. Anna maustua hetkinen. Laita uuni lämpiämään 250 asteeseen ja laita uunipelti lämpiämään. Leivo pizzapohja lätyksi ja paista sitä uunissa 3 minuuttia. Ota pohja uunista ja lisää ranskankermaseos pohjalle ja paista 2-3 minuuttia. Varo, ettei pohja kuivu liikaa. Ota pizzapohja taas uunista ja lisää ilmakuivattu kinkku. Paista 2 minuuttia. Ota valmis pizza uunista ja lisää päälle reilusti tuoretta salviaa ja oliiviöljyä.
Seessarin soossi
Variaatioita on varmaan yhtä paljon kuin tekijöitäkin, enkä tiedä onko tällä mitään tekemistä alkuperäisen soossin kanssa. Hyvä tuli!
Caesar-kastike
2 kpl kananmunan keltuaista
1 kpl valkosipulin kynsi
3-4 kpl anjovisfilettä
2 rkl sitruunanmehua
½ rkl worcesterkastiketta
1 dl parmesanraastetta
1½ - 2 dl rypsiöljyä
mustapippuria
Laita kaikki ainekset öljyä lukuunottamatta tehosekoittimeen ja suorauta tasaiseksi. Lisää lopuksi öljy ohuena nauhana koko ajan sekoittaen. Mausta suolalla ja pippurilla.
Caesar-kastike
2 kpl kananmunan keltuaista
1 kpl valkosipulin kynsi
3-4 kpl anjovisfilettä
2 rkl sitruunanmehua
½ rkl worcesterkastiketta
1 dl parmesanraastetta
1½ - 2 dl rypsiöljyä
mustapippuria
Laita kaikki ainekset öljyä lukuunottamatta tehosekoittimeen ja suorauta tasaiseksi. Lisää lopuksi öljy ohuena nauhana koko ajan sekoittaen. Mausta suolalla ja pippurilla.
maanantai 1. syyskuuta 2014
Dry rub ribseille
Kauhukeittiön BBQ-mauste toimii ainakin ribseille. Tämä satsi riittää n. 2kg ribseille. Kannattaa tehdä reilummin, kuin sniiduilla ettei lopu kesken!
1 tl sinapin siemeniä
1 tl mustapippuria
1 tl valkopippuria
1 tl korianteria
1 tl timjamia
1,5 rkl juustokuminaa
2 rkl paprikajauhetta
1 rkl valkosipulijauhetta
1 rkl sipulijauhetta
1 rkl ruokosokeria
1-2 rkl savusuolaa
Murskaa morttelissa isoimmat mausteet ja sekoita. Ripaus cayannepippuria tai kuivattua chiliä saattaa olla paikallaan. Savusuolan ja paprikan korvasin tavallisella suolalla ja savupaprikalla. Pääasia, että sitä savua jostain tulee...
Hiero mausteet ribseihin ja kääräise ne folioon. Koska folio uskasi loppua kesken niin menee sinne pakettiin kaksi-kolmekin könttiä. Lourauta vaikkapa kokista pieni tilkka kaveriksi ja laita uuniin lämpöä 110 astetta ja muhittele kolme-neljä tuntia.
1 tl sinapin siemeniä
1 tl mustapippuria
1 tl valkopippuria
1 tl korianteria
1 tl timjamia
1,5 rkl juustokuminaa
2 rkl paprikajauhetta
1 rkl valkosipulijauhetta
1 rkl sipulijauhetta
1 rkl ruokosokeria
1-2 rkl savusuolaa
Murskaa morttelissa isoimmat mausteet ja sekoita. Ripaus cayannepippuria tai kuivattua chiliä saattaa olla paikallaan. Savusuolan ja paprikan korvasin tavallisella suolalla ja savupaprikalla. Pääasia, että sitä savua jostain tulee...
Hiero mausteet ribseihin ja kääräise ne folioon. Koska folio uskasi loppua kesken niin menee sinne pakettiin kaksi-kolmekin könttiä. Lourauta vaikkapa kokista pieni tilkka kaveriksi ja laita uuniin lämpöä 110 astetta ja muhittele kolme-neljä tuntia.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
