1 dl maitoa
25 g hiivaa
1 rkl hunajaa
1 tl suolaa
2 kpl kananmunaa
3 dl vehnäjauhoja
2 dl puolikarkeita spelttijauhoja
100 g voita
voiteluun 1 keltuainen
1. Ota voi huoneenlämpöön noin tunti ennen leivontaa.
2. Lämmitä maito kädenlämpöiseksi. Liota siihen hiiva, hunaja ja suola.
3. Sekoita kananmunat maitoon puuhaarukalla. Lisää jauhot parissa erässä ja lopuksi voi pieninä nokareina. Vaivaa taikinaa yleiskoneella 8–10 minuuttia tai käsin 12–15 minuuttia. Valmis taikina on pehmeää ja kimmoisaa. Lisää tarvittaessa jauhoja, kunnes taikina tuntuu joustavalta.
4. Peitä kulho kelmulla ja nosta jääkaappiin noin tunniksi. Voit jättää sen sinne myös seuraavaan päivään.
5. Jauhota työpöytä kevyesti ja kaada taikina pöydälle. Vaivaa siitä ilmakuplat pois. Kauli taikina noin parin sentin paksuiseksi suorakaiteeksi. Kääri se rullalle ja leikkaa kuuteen palaan. Pyörittele palat pöydän ja kämmenen välissä pyöreiksi sämpylöiksi.
6. Nosta briossit leivinpaperin päälle uunipellille, peitä liinalla ja anna kohota tunti.
7. Voitele keltuaisella ja ripottele päälle seesaminsiemeniä. Paista 200 asteessa 12–15 minuuttia, kunnes briossien pinta on kauniin kullanruskea.
Alkuperäisen ohjeen mukaan sämpylöitä tulee 6 kpl, mutta ne ovat varsin valtavia. 8 - 10 kpl burgereihin saattaisi olla hyvä määrä. Lisäksi näyttävät olevan aika spelttisiä, joten ensi kerralla enemmän vehnäjauhoa.
HUOM!
- Käytä voita, älä margariinia. Lisää voi taikinaan noin ruokalusikallisen kokoisina nokareina: silloin se sekoittuu tasaisesti ja tekee taikinasta kuohkean.
- Jos annat taikinan levätä jääkaapissa yli neljä tuntia, 20 grammaa hiivaa riittää.
- Pyörittele rullattuja taikinapaloja kevyesti, jottei ilma häviä niiden sisältä. Niin rakenteesta tulee ilmava.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti