sunnuntai 9. maaliskuuta 2014

Jauheliha-sienipiirakka

Alkuperäinen ohje löytyy Rimakauhua ja rahkapiirakkaa -blogista, muuteltiin sitä hieman omaan suuhun ja kaappien tarjontaan sopivaksi. Pohjasta tuli hyvä! Ei liikaa rasvaa ja melko mukava koostumus, kun usein pohjasta tuppaa tulemaan liian rasvainen ja lötkö tai sitten kuiva ja kova. Täytteiden osalta timjamia olisi voinut laittaa ripauksen enemmän, sillä timjami sopii sienien kaveriksi oikeinkin mainiosti!

Pohja:
200 g voita
n. 4 dl vehnäjauhoja
2 dl kaurahiutaleita
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
1 dl vettä


Täyte:
pussillinen pakastettuja suppilovahveroita (n. 200-300 grammaa)750 g naudan jauhelihaa (TAI 400 g j-lihaa ja tuplamäärä sieniä!)
170 g pekonia
kevätsipulinippu
suolaa, pippuria
2 kananmunaa
4 dl ruokakermaa
timjamia
reilu 150 g juustoraastetta


Nypi voi ja kuivat aineet murumaiseksi, lisää lopuksi vesi. Laita taikinakulho jääkaappiin jähmettymään hetkeksi. Painele taikina leivinpaperilla vuoratulle pellille, esipaista n. 5min.

Suikaloi pekoni, paista ja nosta paperille, jotta ylimääräinen rasva saadaan pois. Paista jauheliha pannuun jääneessä pekonirasvassa, mausta suolalla ja pippurilla ja nosta sivuun. Sulata sienet pannulla ja pilko niitä hieman. Sekoita täytteen ainekset ja lisää muutama oksa silputtua timjamia. Levitä täyte pohjan päälle.

Riko munat kulhoon, lisää kerma, juustoraaste ja mausta suolalla ja pippurilla. Kaada seos tasaisesti piiraan päälle ja sekoita täytteen kanssa. Lisää tarvittaessa hieman juustoraastetta pinnalle.

Paista 200-asteisessa uunissa n. 20 minuuttia. Anna jäähtyä hetki ennen paloittelua.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti