Jatkanpa tähän vielä perjantain tunnelmia. Potkaprojektin valmistumista odotellessa keittelin vielä
tomaatti-vuohenjuustokeiton ja vuohenjuustovammaisille ystävilleni
tomaattikeiton. Vuohenjuusto-mallissa noudatin kohtalaisen orjallisesti
hyväksi havaittua Maku-lehden ohjetta. Pelkistetty versio syntyi samalla keittopohjalla, mutta vuohenjuuston korvasi loraus tummaa balsamicoa. Ihan ok.
Tomaatti-vuohenjuustokeitto
1-2 kpl salottisipulia
2 kpl valkosipulinkynttä
2 kpl porkkanaa
1 rkl rypsiöljyä
2 tl juustokuminaa
n. 1 kg paseerattua tomaattia (Mutti)
4 dl kasvislientä
mustapippuria
2 tl sokeria
200 g vuohenmaitojuustoa (tai balsamicoa jos vuohenjuusto ei tipu)
1/2 dl tuoretta oreganoa (hienonnettuna)
Koristeluun
1/2 dl tuoretta oreganoa
100 g vuohenmaitojuustoa
Kuutioi
porkkanat ja sipulit. Kuullota kasviksia kattilassa öljyssä jokunen
minuutti. Lisää jeera ja jatka paistamista muutama minuutti. Kaada
joukkoon paseeratut tomaatit ja lisää kasvisliemi. Anna porista
keskilämmöllä parikymmentä minuuttia.
Mausta keitto rouhitulla pippurilla ja sokerilla. Soseuta soppa sauvasekoittimella sileäksi ja tarkista suola.
Murustele vuohenjuusto sattumiksi keiton sekaan. Viimeistele tomaatti-vuohenjuustokeitto hienonnetulla oreganolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti