tiistai 28. tammikuuta 2014

Tomaatti-vuohenjuustokeitto

Jatkanpa tähän vielä perjantain tunnelmia. Potkaprojektin valmistumista odotellessa keittelin vielä tomaatti-vuohenjuustokeiton ja vuohenjuustovammaisille ystävilleni tomaattikeiton. Vuohenjuusto-mallissa noudatin kohtalaisen orjallisesti hyväksi havaittua Maku-lehden ohjetta. Pelkistetty versio syntyi samalla keittopohjalla, mutta vuohenjuuston korvasi loraus tummaa balsamicoa. Ihan ok.

Tomaatti-vuohenjuustokeitto
1-2 kpl salottisipulia
2 kpl valkosipulinkynttä
2 kpl porkkanaa
1 rkl rypsiöljyä
2 tl juustokuminaa
n. 1 kg paseerattua tomaattia (Mutti)
4 dl kasvislientä

mustapippuria
2 tl sokeria
200 g vuohenmaitojuustoa (tai balsamicoa jos vuohenjuusto ei tipu)
1/2 dl tuoretta oreganoa (hienonnettuna)


Koristeluun
1/2 dl tuoretta oreganoa
100 g vuohenmaitojuustoa


Kuutioi porkkanat ja sipulit. Kuullota kasviksia kattilassa öljyssä jokunen minuutti. Lisää jeera ja jatka paistamista muutama minuutti. Kaada joukkoon paseeratut tomaatit ja lisää kasvisliemi. Anna porista keskilämmöllä parikymmentä minuuttia.

Mausta keitto rouhitulla pippurilla ja sokerilla. Soseuta soppa sauvasekoittimella sileäksi ja tarkista suola.

Murustele vuohenjuusto sattumiksi keiton sekaan. Viimeistele tomaatti-vuohenjuustokeitto hienonnetulla oreganolla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti