perjantai 29. elokuuta 2014

Helpot peltisämpylät

Älyttömän hyvä ja vaivaton leipä! Alkuperäinen ohje repäisty jostakin lehdestä ja on Jenni Höijerin käsialaa. Omassa versiossa ruisjauhojen määrä on puolitettu ja tilalle laitettu saman verran kaurahiutaleita.

Peltisämpylät
½ l viileää vettä
15 g tuorehiivaa (tai puoli pussia kuivahiivaa)
1 rkl suolaa
1 tl ruokosokeria
4 dl spelttijauhoja
0,75 dl karkeita ruisjauhoja
0,75 dl kauraleseitä
4½ - 5 dl vehnäjauhoja
½ dl kurpitsansiemeniä
½ dl auringonkukan siemeniä
2 rkl oliiviöljyä (+ taikina-astian voiteluöljy)

Sekoita ainekset keskenään ja vaivaa taikinaa voimakkaasti noin 10 minuuttia. Voitele n. neljän litran vetoinen astia öljyllä ja laita taikina siihen. Jauhota taikinan pinta kevyesti ja peitä se kelmulla. Pane taikina jääkaappiin n. 12-15 tunniksi.

Ota taikina kylmästä, kippaa se leivinpaperin päälle pellille, painele kevyesti ja jätä nousemaan liinan alle lämpöiseen paikkaan n. tunniksi. Ripauta hieman jauhoja taikinan pinnalle, ettei se tartu liinaan kiinni.

Jaa taikina sämpyläpaloiksi esim. muoviraapalla. Jauhota tai öljyä pinta. Voit voidella sämpylät myös vedellä tai kananmunalla ja ripotella pintaan siemeniä, jyviä tai leseitä. Ennen kuin laitat sämpylät paistumaan, suihkauta kuumaan uuniin hieman vettä esim. sumutuspullolla. Paita n. 20 minuuttia 225-asteessa. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti